Nowości

Fizjoterapia uroginekologiczna.

Zajmuje się:

• Fizjoprofilaktyką uroginekologiczną w okresie ciąży, w połogu.
  • Rozejściem kresy białej
  • Terapią blizn.
  • Fizjoterapią przed i po operacjach uroginekologicznych.
  • Profilaktyką nietrzymania moczu u kobiet aktywnych fizycznie.
  • Terapią nietrzymania moczu- wysiłkowe, pęcherz nadreaktywny, mieszane nietrzymanie moczu.
  • Obniżeniem narządu rodnego.
  • Bólami miednicy i kręgosłupa.

Cele terapii:

• Wyrównanie napięć mięśni dna miednicy, nauka prawidłowego napinania mięśni, poprawa ukrwienia i wzmacnianie mięśni.
  • Praca ze strukturami sąsiednimi powiązanymi z funkcją mięśni dna miednicy- ocena postawy ciała, funkcji mięśnia poprzecznego brzucha i in.
  • Nauka ergonomii w życiu codziennym (dźwiganie, aktywność ruchowa, kaszel, toaleta, wypróżnianie i inn.)

Kwalifikacja do terapii:

Odbywa się w oparciu o wywiad (kwestionariusze), ocenę dzienniczka mikcji, badanie kliniczne lekarz i fizjoterapeuta z oceną napięcia mm dna miednicy.

W miarę konieczności ocena badań dodatkowych (usg, emg, badanie urodynamiczne i in.).

Metoda TECAR

TECAR to stosunkowo nowa metoda w fizjoterapii. Początkowo stosowana była w leczeniu elity zawodowych sportowców. Staje się obecnie bardziej dostępna dla coraz szerszego grona osób z zaburzeniami w układzie ruchu, ale także wkracza coraz śmielej do uroginekologii.

Działanie terapii TECAR oparte jest na użyciu fali radiowej wysokiej częstotliwości, pod wpływem której tkanki zostają głęboko ogrzane i stymulowane. Następuje wzrost ich ukrwienia oraz odżywienia, co skutkuje zmniejszeniem bólu, stanu zapalnego, szybszym wchłanianiem obrzęków, przyśpieszeniem procesu gojenia, regeneracji, a więc szybkim powrotem do normalnego funkcjonowania tkanki. Metoda jest szczególnie skuteczna w leczeniu przykurczów, obrzęków, napięć i bólów mięśniowych (np. po treningu), uszkodzeń wiązadeł, zapaleń ścięgien, kaletek maziowych, blizn etc.

Korzystne efekty terapii TECAR oraz fakt, że może być razem stosowana i wspomagać wiele innych powszechnie stosowanych metod fizjoterapii np. terapię manualną, osteopatię, terapię wisceralną, masaż, drenaż limfatyczny, mobilizację blizn, terapię punktów spustowych etc. spowodowały, że wkracza ona coraz powszechniej także do fizjoterapii uroginekologicznej.

Szeroka gama różnych aplikatorów pozwala prowadzić kompleksową terapię dostarczając energię dokładnie w celowaną okolicę. Pozwala to na skuteczne i szybkie leczenie urazów położniczych, mobilizuje bliznę po cesarskim cięciu.

Inne wskazania obejmują:

• Bolesne współżycie.
  • Bolesne miesiączkowanie.
  • Nacięcie krocza, terapię blizn.
  • Przewlekłe bóle w okolicy miednicy np. wulvodynia, kokcygodynia, neuralgia n. sromowego itp.
  • Stany po operacjach uroginekologicznych
  • Rozejście kresy białej.
  • Nieprawidłowe napięcie w obrębie dna miednicy
  • Nietrzymanie moczu.

Laser biostymulacyjny - jest od dawna stosowany w fizjoterapii ponieważ jego energia generuje szereg procesów naprawczych w organizmie:

Efekt przeciwbólowy - szybkie niwelowanie bólu, blok przewodnictwa, stymulacja wydzielania endorfin, rozluźnienie napięcia mięśni i stawów.

Efekt przeciwzapalny - szybka i głęboka stymulacja tkanek- rozszerzenie naczyń krwionośnych-dotlenienie tkanek, wzrost aktywności enzymów- zwolnienie procesu zapalnego.

Efekt biostymulacyjny - zintensyfikowanie przebiegu procesów energetycznych w komórkach i tkankach, zwiększenie odnowy tkanek, stymulacja produkcji kolagenu i białek. Dodatkowe efekty wywołane wyłącznie przez terapię laserem wysokoenergetycznym:

• Przyśpieszenie mikrokrążenia i zwiększenie cyrkulacji tlenu
  • Poprawa przemian glukozy
  • Stymulacja syntezy DNA
  • Zwiększona aktywność enzymów wewnątrzkomórkowych
  • Zwiększona aktywność fibroblastów
  • Przyśpieszenie transportu substratów przez błony komórkowe
  • Aktywacja metabolizmu komórki
  • Wzrost proliferacji komórek
  • Występowanie efektu termicznego

Korzyści z laseroterapii wysokoenergetycznej:

• Większa skuteczność leczenia w porównaniu z laserem niskoenergetycznym
  • Potwierdzony efekt przeciwbólowy bezpośrednio po zabiegu.
  • Możliwość leczenia przypadków klinicznych, które nie poddają się skutecznej terapii innymi metodami.

Fala uderzeniowa To słyszalna fala dźwiękowa o dużej energii. Jej zastosowanie przyspiesza procesy lecznicze w organizmie (stymulacja samonaprawy). Zmiany ciśnienia wywołane uderzeniami fali prowadzą do rozbijania i rozpuszczania złogów wapniowych w tkankach, stymulują przekazywanie bodźców w komórkach, poprawiają krążenie w tkankach oraz wpływają korzystnie na regenerację naczyń krwionośnych w ścięgnach i mięśniach, co stwarza korzystne warunki do regeneracji i wyleczenia. Efekty zabiegu często występują już od początku leczenia (po pierwszym czy 2 zabiegu). Samo gojenie się tkanek może potrwać kilka tygodni bądź nawet miesięcy (kompletne wygojenie się urazu). Ustąpienie dolegliwości bólowych po zastosowaniu fali uderzeniowej wyprzedza zakończenie gojenia, a poprawa ruchomości stawu polepsza jakość życia. Leczenie nie jest uciążliwe. Zabiegi można wykonywać co 4-7-czy 10 dni.

Wskazania do terapii:

Zespoły bolesnego barku- także ze zwapnieniami, zapalenie ścięgien mięśni stożka rotatorów, Łokieć tenisisty, golfisty, zapalenie ścięgna rzepkowego - tzw. kolano skoczka, zapalenie ścięgna Achillesa, ostroga piętowa ,zapalenie rozcięgna podeszwowego, bóle biodra (zapalenie kaletek i przyczepów mięśni), bóle przeciążeniowe okolicy nadgarstka, kręgosłupa, stany wzmożonego napięcia mięśni, mięśniowo powięziowe punkty spustowe bólu i inne.

Przeciwwskazania do terapii ustali lekarz specjalista (konsultacja przed zabiegiem jest bezpłatna). Prawidłowo wykonany zabieg przez odpowiednio przeszkolony personel nie niesie za sobą ryzyka. W celu uzyskania dalszych szczegółów prosimy skontaktować się z nami.

Udzielimy wszelkich potrzebnych informacji. Posiadamy jedno z najbardziej nowatorskich urządzeń do terapii pozaustrojową falą uderzeniową niemieckiej firmy Gymna.

Zabieg trakcji (rozciągania) polega na przykładaniu do ciała pacjenta sił ciągnących o działaniu leczniczym. Wyciągi ręczne lub mechaniczne zwykle stanowią część programu kompleksowej rehabilitacji kręgosłupa. Stosuje się je w celu poprawy ruchomości i likwidacji bólu. Parametry siły ciągu dobierane są indywidualnie dla każdego pacjenta. Lekarz lub terapeuta jest obecny przez cały czas trwania zabiegu i nadzoruje jego przebieg.

Efekty zabiegów trakcji:

• Odciążanie lub separacja trzonów kręgów.
  • Odciążanie stawów międzykręgowych.
  • Naprężanie  więzadeł kręgosłupa.
  • Zwiększenie przestrzeni międzykręgowej.
  • Prostowanie krzywizn kręgosłupa.
  • Rozciąganie mięśni kręgosłupa.

Wskazania do trakcji:

• Wysunięcie dysku lub przepuklina dyskowa.
  • Ograniczenie ruchomości kręgosłupa.
  • Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa.
  • Ucisk na korzenie nerwowe - rwa.
  • Bóle spowodowane siedzącym, statycznym trybem życia.
  • Bóle głowy pochodzenia kręgosłupowego.

Przeciwwskazania do trakcji wykluczy u ciebie lekarz specjalista.