Fizjoterapia uroginekologiczna

Fizjoterapia uroginekologiczna.

Zajmuje się:

• Fizjoprofilaktyką uroginekologiczną w okresie ciąży, w połogu.
  • Rozejściem kresy białej
  • Terapią blizn.
  • Fizjoterapią przed i po operacjach uroginekologicznych.
  • Profilaktyką nietrzymania moczu u kobiet aktywnych fizycznie.
  • Terapią nietrzymania moczu- wysiłkowe, pęcherz nadreaktywny, mieszane nietrzymanie moczu.
  • Obniżeniem narządu rodnego.
  • Bólami miednicy i kręgosłupa.

Cele terapii:

• Wyrównanie napięć mięśni dna miednicy, nauka prawidłowego napinania mięśni, poprawa ukrwienia i wzmacnianie mięśni.
  • Praca ze strukturami sąsiednimi powiązanymi z funkcją mięśni dna miednicy- ocena postawy ciała, funkcji mięśnia poprzecznego brzucha i in.
  • Nauka ergonomii w życiu codziennym (dźwiganie, aktywność ruchowa, kaszel, toaleta, wypróżnianie i inn.)

Kwalifikacja do terapii:

Odbywa się w oparciu o wywiad (kwestionariusze), ocenę dzienniczka mikcji, badanie kliniczne lekarz i fizjoterapeuta z oceną napięcia mm dna miednicy.

W miarę konieczności ocena badań dodatkowych (usg, emg, badanie urodynamiczne i in.).

Fizjoterapia w ciąży i połogu.

W okresie ciąży na skutek przeciążeń i zmian hormonalnych dochodzi do znacznego obciążenia mięśni dna miednicy, więzadeł i struktur powięziowych oraz powłok brzucha (kresa biała). Predysponuje to do obniżenia narządów rodnych i nietrzymania moczu. Poród może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych w obrębie dna miednicy stwarzając problemy uroginekologiczne w przyszłości.

Cele fizjoterapii okołoporodowej:

• Profilaktyka (przywrócenie równowagi mięśni, odzyskanie kontroli nad mięśniami)
  • Terapia (gdy doszło do uszkodzeń)

Fizjoterapia okołooperacyjna.

Cele fizjoterapii okołooperacyjnej:

Uwaga: terapia zróżnicowana w zależności od rodzaju zabiegu operacyjnego.

• Przed operacją: Praca z postawą ciała jako profilaktyka zaburzeń funkcji po operacji, Nauka ergonomii i zachowań we wczesnym okresie pooperacyjnym.
  • Po operacji:
    - Faza wczesna-ćwiczenia oddechowe, przeciwzakrzepowe, nauka wstawania i wykonywania czynności w odciążeniu, praca na tkankach w okolicy blizny)
    - Faza późna (od 6 tyg)-właściwy trening mięśni dna miednicy, korekta sylwetki, techniki redukujące ból, mobilizacje blizny.

Fizjoterapia uroginekologiczna w profilaktyce zdrowotnej.

Cele fizjoprofilaktyki:

• Aktywacja mięśni dna miednicy
  • Wyrobienia poczucia świadomości własnego ciała (szczególnie mm.dna miednicy)
  • Nauka wykonywania czynności dna codziennego:
  • Ograniczenie używania tzw. tłoczni brzusznej podczas kaszlu, dźwigania, wykonywania ćwiczeń, czynności fizjologicznych i in.
  • Korekta wadliwej postawy

Fizjoterapia w zespołach bólowych miednicy.

Cele fizjoterapii zespołów bólowych miednicy:

• Diagnostyka przyczyny bólu (zaburzenia równowagi i kontroli motorycznej mięśni, zaburzenia stosunków anatomicznych, przeciążenie powięzi etc)
  • Terapia –przywrócenie równowagi i napięcia w miednicy mniejszej, odciążenie.

Jednostki chorobowe: wulwodynia, coccygodynia, dyspareunia, neuralgia n.sromowego i in.