MASAŻ

Masaż leczniczy zabiegi:

Wzrastająca liczba chorób układu mięśniowo- szkieletowego (w szczególności bóle kręgosłupa), przewlekły stres a także rosnąca wciąż świadomość i moda na zdrowy styl życia powodują, iż masaże zyskują coraz większą popularność. Wielu z nas zadaje sobie więc pytania: jaki masaż jest najlepszy, jak często należy go stosować, czy jest to zabieg bezpieczny?

Głównym celem masażu jest pobudzenie krążenia, co przyczynia się do usuwania bólu, rozluźnienia napięcia mięśni, przyśpieszenia regeneracji, stwarza warunki do poprawy siły mięśni ułatwiając kinezyterapię. Masaż wpływa też korzystnie na stan psychiczny. Obecnie istnieje co najmniej kilkadziesiąt rodzajów i technik masażu dobieranych w zależności od celu jaki się chce osiągnąć.

Masaż klasyczny- to najpopularniejszy zabieg. Masażysta wykonuje szereg następujących po sobie technik takich jak: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie, wstrząsanie czy wibracja. Zabieg wykonuje się jako całkowity (czas 50-60 min) lub częściowy (10-20 minut). Ten ostatni może być wykonywany codziennie. Zabieg ogólny zaleca się 2-3 razy tygodniowo. W grupie tej znajdują się także masaże specjalistyczne np. masaż segmentarny, łącznotkankowy, okostnowy, powięziowy, izometryczny, limfatyczny i in.

Tzw. masaż sportowy jest elementem odnowy biologicznej. Głównym jego celem jest usunięcie bólu oraz objawów przeciążenia aparatu ruchowego a także przyśpieszenie regeneracji.

Masaże kosmetyczno-pielęgnacyjne - często do ich wykonania używane są różne przedmioty: gorące kamienie, stemple ziołowe, czy bańki chińskie. Do niektórych form używa się dodatkowo różnych substancji np. miodu, olejków, esencji z kwiatów i owoców, które nawilżają skórę, uelastyczniają tkanki, pogłębiają uczucie odprężenia i relaksu.

Jaki masaż jest najlepszy?

Osoby z bólem kręgosłupa, sztywnością stawów, wzmożonym napięciem mięśni powinny poddać się leczniczemu masażowi klasycznemu. W stanach przemęczenia i stresu korzyść przyniesie masaż relaksacyjny. Osoby prowadzące aktywny tryb życia (bieganie, siłownia itp.) mogą korzystać z masażu sportowego np. odcinkowego na określone narażone na wysiłek partie ciała. Z kolei osoby dbające o wygląd i sylwetkę wybrać powinny masaże kosmetyczno-pielęgnacyjne.

Jak często można stosować masaże?

Regularne stosowanie przyniesie lepsze efekty. W celach profilaktycznych wystarczy go stosować 1-2 razy w tygodniu. W zabiegach leczniczych może być wykonywany nawet codziennie lub w przypadku dużego nasilenia objawów 3 razy w tygodniu. Seria podstawowa wynosi od 10-15 zabiegów. W serii podtrzymującej uzyskane efekty, powinien być stosowany 1-2 razy tygodniowo.

Czy zabieg jest bezpieczny?

Prawidłowe wykonanie masażu wymaga starannego przygotowania fachowego. Źle wykonany zabieg nie tylko nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, ale może wywołać niebezpieczne dla zdrowia skutki. Wybrać należy więc sprawdzone gabinety, zatrudniające wykwalifikowany personel z odpowiednim stażem pracy. Jeśli nie mamy skierowania lekarskiego, to doświadczony terapeuta po rozważeniu celowości masażu dobierze jego rodzaj, a zbierając wywiad wykluczy przeciwwskazania